A Magyar Államkincstárba integrálódik a december végén megszűnő Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal központi szervezete, így a korábbi elképzelésekkel ellentétben egy intézményen belül maradnak a kifizetőügynökségi és a központi irányítási feladatok is – mondta lapunknak Viski József, a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) nemrég kinevezett elnöke.
Az átalakításokkal kapcsolatban jelezte: a hivatal dolgozóira várhatóan nem vonatkozik a 20 százalékos létszámcsökkentés, így munkájukra a továbbiakban is számítanak majd.
– Önre bízták a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) vezetését. Melyek a legfontosabb feladatok, amelyeket a kinevezésével együtt megkapott?
– Kettős feladatom van. Egyrészt biztosítani kell az agrártámogatások zavartalan kifizetését. Az idei előleg fizetések októberben megkezdődtek, és november 30-ig folyamatosan zajlanak. Másrészt májusban döntés született egy átfogó közigazgatási átalakításról, amely több mint 50 háttérintézményt érint, köztük az MVH-t is. Az intézmény jogutódlással szűnik meg.
Ennek a folyamatnak a levezénylését kell végrehajtani a következő hetekben.
– Hol tartanak az átalakítások?
– Féléves lemaradásban vagyunk, éppen ezért rengeteg a dolgunk. Egy korábbi kormányrendelet módosításának köszönhetően az MVH irányítási feladatai a Földművelésügyi Minisztériumtól átkerültek a Miniszterelnökséghez. Ezt követően az MVH korábbi elnökét és elnökhelyettesét Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter felmentette tisztségéből, a napokban pedig öt kirendeltségvezető felmentésére is sor került. Elképzelhető, hogy egy-két további kirendeltség esetében vezetőváltás lesz, ahogyan a központi hivatalban is előfordulhat, hogy igazgatói, főosztályvezetői vagy akár alsóbb szinten cserékre lesz szükség.
– Összességében mekkora létszámcsökkentés várható a hivatalban?
– Miniszteri szintű egyeztetéseken sikerült elérni, hogy az általános 20 százalékos létszámleépítés várhatóan nem vonatkozik majd az MVH-ra, így minden ember munkájára számítunk, aki a hivatal alkalmazásában áll. A gazdasági kabinet tegnap egyeztetett a kérdésről, a javaslat remélhetőleg a kormány jóváhagyását is megkapja. A jelenlegi létszám megtartása azért is fontos, mivel az új kifizető ügynökség csak abban az esetben szerezheti meg az európai uniós akkreditációt, ha rendelkezik a szükséges humán kapacitással. – Ezek szerint az MVH dolgozói folytatják a munkát, csak más intézményi keretek között dolgoznak tovább?
– Igen, bár a korábban megismert átalakítás forgatókönyve egy kissé megváltozott. A jelenlegi döntés szerint az MVH központi hivatalát egyben tartva olvasztjuk be a Magyar Államkincstárba. A megyei kirendeltségek pedig január elsejével a megyei kormányhivatalokhoz kerülnek. A korábbi elképzeléssel ellentétben az FM nem kap új feladatot, de a tárca továbbra is ellátja a szakmai irányítást a közvetlen agrártámogatások felett. A minisztériumban készülnek majd az úgynevezett EMGA-források elosztásához szükséges jogszabályok és iránymutatások is. A vidékfejlesztési támogatások, vagyis az EMVA-s források tekintetében pedig továbbra is a Miniszterelnökség gyakorolja majd az irányító hatósági feladatokat.
– A Miniszterelnökség felel az új kifizető ügynökség uniós akkreditációjáért. Hol tartanak az egyeztetések?
– Az egyik legfontosabb feladatunk, hogy az államkincstár január elsejéig megszerezze az Európai Bizottság jóváhagyását. Még a nyár folyamán kitűztük azokat a céldátumokat, ameddig az egyes feladatokat teljesíteni kell. Az akkreditáció az ütemterv szerint zajlik itthon és Brüsszelben egyaránt. Január elsejéig minden bizonnyal megkapja az új intézményrendszer a feltételes jóváhagyást, így a kifizetések sem kerülnek veszélybe.
– Javában tart az idei agrártámogatások előlegfizetése. Mennyiben hátráltathatja a mostani átalakítás az érintett források átutalását?
– Egyes megyei kirendeltségvezetők megbízatásának megszűnésétől eltekintve nem történtek nagyobb változások. Az előlegkifizetés több hónapos munka eredményeként indult el, ahogy az ellenőrzések is folyamatosak. Arra biztatom a kollégákat, hogy tegyék a dolgukat, hiszen most az elsődleges cél, hogy november 30-ig ki tudjuk fizetni az előlegeket.
– A gazdák életében milyen változást hozhat az átalakítás?
– Hátrányt semmiképpen sem szenvedhetnek az MVH ügyfelei azzal, hogy átalakul a hivatal. Az egyetlen, amit az átalakításból észrevesznek majd, hogy más lesz a támogatások kifizetésével foglalkozó szervezet neve, és megváltozik az épületen lévő névtábla. Ennél lényegesebb, hogy reményeink szerint a korábbiakhoz képest tettekben is tapasztalható lesz az ügyfélbarát hozzáállás. Fő feladatul kaptam ugyanis, hogy ne egy ellenőrző hivatal, hanem kifizető ügynökség legyünk. A gazdák munkáját indokolatlanul hátráltató ellenőrzéseket pedig hagyjuk el.
– Hogyan lehet ezt összeegyeztetni a brüsszeli elvárásokkal?
– Jelenleg egy átfogó jelentésen dolgozom a miniszter úr kérésére, amelyben szerepelnek majd az unió által kötelezően előírt ellenőrzési feladatok, és azok az elvárások is, amelyeket a hazai kifizető ügynökség ezenfelül támaszt a gazdákkal szemben. A cél az, hogy ezeket a többletkövetelményeket a következő években csökkentsük, és az ellenőrzésekkel szemben a kifizetésekre koncentráljunk.
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.